Foto: Bildbyrån

– Det stora jobbet för säsongen är gjort i oktober. Över 1 500 par skidor är testade, liksom vallor och strukturer. Svenska landslagets vallateam är redo att dra ut på världscupen igen.

 

De funderar och diskuterar. De vallar. De testar. De analyserar. Sedan gör de om det igen. Och igen. Strukturerat arbete, stort tålamod och en oupphörlig vilja att förbättra, definierar det svenska vallateamet. Plus en stor portion humor.
– Skämtandet är en viktig ingrediens i att hålla uppe en god stämning i vallatrailern, arbetet är stundtals pressat och slitigt, men också fantastiskt kul, säger Urban Nilsson, som är svenska längdlandslagets vallachef.

Trygghet i trailern
Vallateamet är samma gäng som skötte skidorna på VM och världscupen förra säsongen.
– Alla ville fortsätta eftersom de tycker att det är så kul. Att vi är samma folk skapar trygghet och vi har en fin harmoni i gruppen. Vi har hittat våra rutiner och roller. Vi jobbar efter ett system där vi tror och litar på det gruppen gör. Det är vi tillsammans som åstadkommer ett bra resultat. För oss är det också viktigt att de aktiva känner en trygghet när de kommer till trailern. De ska kunna vara öppna och ge feedback om vad som har varit bra respektive dåligt.

På tal om mindre bra resultat. Urban är den som får stå och förklara dåliga skidor för media.
– Det är OK när vi vet vad som inte blev helt perfekt. Det är värre de gånger när vi inte har hunnit utvärdera vad som gick fel. Vi är tävlingsmänniskor vi också, vi vill alltid bli bättre. I det ingår att hantera misslyckanden. Visst är det tufft och tråkigt, men det gäller att vända fort: ta reda på vad som blev fel, se framåt och rädda situationen inför nästa lopp. Vi kan ju ha en ny tävling redan samma dag.

Men det är sällsynt att vallarna inte lyckas.
– På 95 procent av tävlingarna skulle jag säga att vi har bra eller okej skidor. Utgångspunkten är att vi står på start med de bästa skidorna. Vi utvärderar varje dag och jobbar hela tiden för att höja vår lägstanivå. De aktiva har förtroende för oss. Faktum är att förra året hade vi över 30 pallplatser i världscupen och det tar man inte med dåliga skidor!

God fysik krävs
En dag. Två tävlingar. Tolv åkare. Två par skidor för varje åkare att välja mellan. 4–6 par skidor för varje vallare att preparera och testa. Så kan en dag på världscupen se ut.
– Speciellt tävlingsdagar med skiathlon är stressiga. Då ska alla åkare ha flera par klassiska och skateskidor. Sådana dagar dricker ingen kaffe i fem minuter extra om man säger så. Det fungerar tack vare att vi har ett bra flöde där alla vet vad de ska göra och att vi hjälper varandra.

De tuffaste perioderna är Tour de Ski och mästerskapen.
– Dels är de fysiskt påfrestande, det gäller att vara riktigt bra tränad. De här tävlingsperioderna är även slitsamma mentalt, vi är borta hemifrån länge – uppåt en månad.

Urban är brandman, en bakgrund som han tror bidrar till framgång i vallatrailern.
– Jag är van vid att arbeta under stark press och att lita blint på mina kollegor, i det yrket är det rentav en fråga om liv och död.

Något som också kan ge lite perspektiv när så behövs.
– Självklart gör vi allt för att alla de tusentals timmar av träning som de aktiva har lagt ner ska ge resultat och att de ska ha de bästa skidorna under fötterna. Men om vi misslyckas, så är det någonstans ändå skönt att veta att ingen dör av våra misstag.

De bästa stunderna är så klart när laget lyckas riktigt bra.
– När något oväntat händer, som när en mindre etablerad åkare gör sitt livs lopp – då värmer det idrottshjärtat lite extra.

Skribent: Elisabeth Hansson

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here